Friday, May 4, 2018

Maailmas toimuvast Taiwanis elanu silmade läbi

Sain täna ühte uudist lugedes aru veel ühest aspektist, miks välismaal elamine niii palju silmaringi ja maailmapilti avardab. Ma küll kahjuks ei ole veel selles siinses uudisvoos sees, sest ma ei loe mandariinikeelseid uudiseid, AGA kuna ma pesitsen ise Aasias, siis lähevad ka siin toimunu rohkem korda. Ja need erinevast rahvusest inimesed, kellega siin kokku puutun, tänu neile märkan ja jätan meelde nende riikidega seonduvat. Näiteks, ma võiks praegu esimese hooga arvata, et Svaasimaa uuest nimest võiks teada Eestist mu tuttavate seast vaid mu suurem vend sest tal on peas kõikide Aafrika riikide lipud (vähemalt veel 10 aastat tagasi oli) ja tal on mu meelest mingi müstiline side Aafrikaga. Aga nüüd juba viiendat kuud käin ma samas klassis Svaasimaa tüdrukuga ja muidugi jäi mulle silma, et nende riik on uue nimega Kingdom of e-Swatini. Okei, tõele au andes, mina ise nende nimemuutust ei märganud, aga Bo andis sellest mulle teada, sest ta teadis, et mul on Svaasimaaga side. Ehk ka tema pööras sellele rohkem tähelepanu tänu erinevatele sidemetele ja kontaktidele. No laheee, ma ütlen! Aga see kõik oli sissejuhatus hoopis tõsisemasse teemasse, millele ma viitasin postituse alguses.

Ja ma soovin, et mu blogilugejate silmaring laieneks ka tänu sellele, et mina Taiwanis olen, seega räägime täna Taiwani diplomaatilistest suhetest!



Alustame kuskilt keskelt, ehk teadupoolest on Taiwani nime taga sulgudes kolm tähte. R.O.C. ehk Republic of China, mis viitab suhetele Hiinaga. Suure Hiina nimi on PRC, ehk People´s Republic of China ja see tähendab seda, et Taiwani rahvusvaheline suhtlus teiste riikidega on tegelikult konkreetselt teiste riikide diplomaatiline suhe Hiinaga. Lihtsustatult- kui mõni riik on tunnistanud diplomaatiliste suhete olemasolu Taiwaniga, siis neil ei ole diplomaatilisi suhteid Hiinaga. Ehk, kui sa tunnistad Taiwani iseseisva riigina, siis sa ei tunnista Hiina Rahvavabariigi poliitikat Taiwaniga seoses.

Miks ma sellest rääkima hakkan, on see, et kui veel mõni aasta tagasi oli Taiwani iseseisva riigina tunnistavad riike 24, siis nüüd on neid 18. Viimasel ajal on Taiwan kaotanud oma kaks liitlast- Panama ja Dominikaani vabariik. Täna hommikul oli rahvusvahelises Taiwani meedias info, et suure tõenäosusega jäädakse ilma ka Haitist ja Hondurasest. Mis mind kurvaks teeb, ongi see, et valik on alati kahe osapoole vahel- kas Taiwan või Hiina ja miks praegu need Kariibi mere riigid ükshaaval ära pudenevad... selle pärast, et Hiina suudab nad oma suuruse ja finantsvõimekusega lihtsalt üle osta. Käivad sahinad, et kolmapäeval diplomaatilistest suhetest loobunud Dominikaani Vabariik sai Pekingist hea diili 3 miljoni dollarilise laenu osas, millega parandada oma riigi infrastruktuuri. Pisike Taiwan ju muidugi ei suuda midagi sellist pakkuda... Minu esimene mõte oli kohe, et okoou, kui mõni Dominikaani Vabariigi tudeng on Taiwanis õppimas Taiwani stipiga, siis mis tema rahastusest saab. Arutasin teemat Siiriga, kellel oli sõbranna, kelle riik mõne aasta eest otsustas Hiinaga suhteid soojendada. Sellel tudengil oli kolm võimalust- kas jääd Taiwani, aga leiad ise omale rahastuse. Lähed tagasi koju ja jätad õpingud Taiwanis pooleli või lähed jätkad õpinguid Hiinas Hiina stipendiumiga.

Ma pole iseenesest tuttav nende Kariibi mere saarte poliitikaga, aga lugesin ka seda, et Haiti ja Dominikaani Vabariik jagavad ühte saart, mis tähendab, et Haiti on juba selle pärast poliitiliselt mõjutatav. Paariaasta taguse Haiti tsunaamikatastroofi järel tegi Hiina juba esimesed poliitilised sammud sellele riigile lähemale, ehk saatis väga korraliku abi Haiti valitsusele tsunaami tagajärgedega tegelemiseks. Endine Taiwani esindaja Haitil ütles, et Haiti president plaanib visiiti Taiwani ja päris kindlasti on tema visiidi taga ka finantsabi palumine. Taiwanil on ees rasked otsused, sest kui proovitaks anda ligilähedast heade tingimustega laenu oma liitlastele, siis kannataks selle all just tavainimene, ehk maksumaksja, kelle rahakott kergeneb nende laenude leevendamiseks.

Muide, fact of the day, Euroopast tunnistab Taiwani diplomaatilist iseseisvust vaid üks riik, milleks on Vatikan.

Üks päev olen ma piisavalt tark, et avalikult kirjutada Hiina-Taiwani suhetest ka, aga täna pole veel see päev. Ma tahan tegelikult aru saada, mida see R.O.C. olemasolu Taiwani nimes tähendab poliitilisel tasandil ja kuidas see Taiwani valitsuse tegemisi tegelikult mõjutab. Näiteks praegu tean ma, et viimane kõrgetasemeline kohtumine kahe "riigi" vahel oli 2014. aastal, mil Hiina ja Taiwani suhted soojenesid korraks. Mis mõttes, mõtlete? No, et kui Hiina on valmis Taiwani valitsusliikmetega ametlikult kohtuma, siis tunnistavad nad Taiwani valitsuskabineti liikmeid! Küll aga on siin mingeid solvumisi ja haavata saamisi ja pettumusi, seega 2016. aasta mõjutas taas Hiina ja Taiwani suhteid. Nimelt kommenteeris Peking, et kuna Taiwani president otsustas avalikult mitte tunnistada "ühe Hiina" olemasolu, siis lõpetati kontakt Taiwani riigipea ja valitsusega taas. Ehk see pisike Eesti suurune saareke siin Aasias on raske olla. Tahaks nagu ilma suure Hiinata hakkama saada, samas ei ole võimalik midagi oma liitlastele vastu pakkuda, et nad ei vahetaks oma "mängupartnerit". Ja siis on Taiwani inimesed ka väga lõhestunud, ühed ootavad Hiinast lahkulöömist, osad soovivad tugevamaid sidemeid, mis justkui tähendaks, et elu läheks lihtsamaks, lihtsuse hinnaks oleks aga see iseseisvus, mis Taiwanil tegelikult täna olemas on. Ja see aasta on valimiste aasta Taiwanis, saan aru, et see on üks teemadest, mis ka valimisloosungeid ehib.

Muide, kasutasin siin postitused Taiwani lippu, mis väärib ka veel omaette postitust ühel päeval. Nimelt on peale Taiwani riigi tunnistamise teema ka Taiwani lipu kasutamise üle. Mõni kuu tagasi oma faktipostituses kirjutasin, et Taiwani sportlased ei või välisriikides toimuvatel spordisündmustel Taiwani ametliku lipuga käia, vaid sel puhul kasutatakse Taipei linna lippu... Ja kemplemine käib ka paljudel kodulehtedel, kus on dilemma, kuidas Taiwani määratleda ja kas selle riigi lippu võib kasutada või rikub see suhteid Hiinaga. Siinoldud aja jooksul olen miiiiitmeid kordi lugenud, kuidas lennufirmad, mis lendavad Taiwani, on pidanud Hiina survel muutma Taiwani sihtpunkti üheks valikuks Hiina riigi all. Noh, et teate, kuidas lennujaamasid saab lennupileteid ostes valida, esmalt trükid sisse riigi ja siis see annab sulle selle riigi erinevate linnade lennujaamad. Vot sellist asja nõuab Hiina lennupiletite müüjatelt. Paar kuud tagasi vahetus USA kahel ametlikul saidil Taiwan osaks Hiinast, ehk enne seda määratleti kodukal Taiwani eraldi üksusena, siis nüüd... Hiina osana. Näide ka Eestist. E-residentsust taotlema asudes on võimalik selle kodulehel surfata, et kuidas see taotlemisprotsess sinu asukohariigis toimub. Eestil ei ole ametlikke diplomaatilisi suhteid Taiwaniga, seega ei saa e-residentsuse kodukal senikaua valida eraldi asukohana Taiwani, ikka pead asju ajama läbi Hiina.

Ja no te isegi ei oska ette kujutada, kui absurdseks need lood lähevad. Mõni aasta tagasi postitas üks 16-aastane Korea popplaulja sellise vääga läbimõtlemata laadnas olekus Taiwani lipuga pildi sotsiaalmeediasse. Ja no, kui te arvate, et pärast seda ta kontsert Hiinas tühistati, siis teil on täiesti õigus. See pisike 16-aastane ullike pandi avalikult vabandama ja tunnistama, et tema usub "ühte Hiinasse", sest muidu oleks tema lauljakarjäär üürikseseks jäänud. Noh, võibolla jääb see praegu ka, aga vähemalt mitte selle pärast, et ta Taiwani lipuga poseeris.


No comments:

Post a Comment

Hetkeid kaamerasilmaga püütuna

Käisin kolmapäeval Amberiga ühel night-marketil viimaseid kohalikke ampse haukamas ja neljapäeval Piniga ka veel. Siia jõuavad siis neljapäe...