Sunday, September 24, 2017

Silmaringilaiendus vol.3, ehk fakte numbritest

Kui kuu alguses pangakontot postkontoris käisin, siis avastasin, et seina peal ilutseb kuupäeva järgi aasta 106. Mõtlesin, et mida hekki, kas see elektrooniline kell on rikkis võiii on tegemist tõesti mingi uue huvitava asjaga, millele ma veel pihta saanud pole. Ja nüüd tänaseks ma tõesti tean, et ametlikult oli Hiina ja tema alla kuuluvate piirkondade esimeseks aastaks meile jaoks aasta 1912.

Üldiselt olen teada saanud seda, et taoline ajaarvamine oli kasutusel vaid kuni 1949. aastani, mil Hiina Rahvavabariik välja kuulutati. Küll aga ütleb Wikipedia, et siiani kasutatakse ametlikes dokumentides taolist ajaarvestust, ehk, et 106. aastat on Hiina Rahvavabariiki olnud.

Ja teine teadmine... Hiinas sünnitakse üheaastasena, ehk siis, kui meie loeme kuid kuni üheaastaseks saamiseni, siis Hiinas on laps juba sündides üheaastane. Ja fun fact: kui sa sünnid enne Hiina uue aasta algust, ehk millalgi jaanuaris-veebruari alguses, siis saad sa kohe Hiina uue aasta alguses kaheaastaseks! Kujutad ette, mu õe beebsu Johanna sündis detsembris ja meie pidasime teda selle aasta veebruaris kahekuuseks, aga kui ta oleks siin sündinud, siis ta oleks kaheaastaseks saanud:D

Veel üks illustreeriv näide pildil. Ma muidugi päris täpselt sellest aru ei saa, et kas inimene saab siis iga aasta kaks aastat vanemaks? Selle näite põhjal nagu ju ei saa, aga kas sa siis tähistad kaks korda sama sünnipäeva? Et põhimõtteliselt ma olen 27 praegu, kas ma Hiina uue aasta alguses saan 28 ja siis 1. juulil 29? Või ma ütlen, eet Hiina kalendri järgi ma olen 28, aga Gregoriani kalendri järgi 27?

Põhimõtteliselt see juhis vanuse arvutamiseks on selline:

Step 1. – Subtract the mother’s ‘birth year’ from the ‘conception year’, get the result.
Step 2. – Find out if the mother’s birth date was before or after the lunar new year in that year?
Step 3. – Find out if the conception date is before or after the lunar new year in that year?



No comments:

Post a Comment

Hetkeid kaamerasilmaga püütuna

Käisin kolmapäeval Amberiga ühel night-marketil viimaseid kohalikke ampse haukamas ja neljapäeval Piniga ka veel. Siia jõuavad siis neljapäe...